Katowice panorama

Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich

  • 1. Preambuła

Mając na uwadze wynikający z ustawy dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, obowiązek wprowadzenia na podmioty świadczące usługi hotelarskie oraz turystyczne, a także prowadzące inne miejsca zakwaterowania zbiorowego standardów w zakresie niezbędnym do zapewnienia ochrony małoletnich oraz uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw Dzieci, w szczególności prawa do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia Hotel Silesian przyjmuje niniejszy dokument jako wzór standardów, zasad i procedur w przypadku podejrzenia, że Dziecku, które przebywa w Hotelu dzieje się krzywda oraz zapobiegania takim zagrożeniom.

  • 2. Postanowienia ogólne
  1. Hotel Silesian prowadzi swoją działalność operacyjną z najwyższym poszanowaniem praw człowieka, w szczególności praw Dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.
  2. Hotel Silesian uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego
    i promowaniu pożądanych postaw społecznych.
  3. Hotel Silesian w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa
    na szkodę Dzieci i zobowiązuje się szkolić swój personel w tym zakresie.
  4. Hotel Silesian zobowiązuje się edukować personel na temat okoliczności wskazujących,
    że Dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego
    i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje.
  • 3. Definicje
  1. Hotel  – rozumie się przez to: Quality Silesian*** oraz Economy Silesian**;
  2. Dyrektor Hotelu – Dyrektor Generalny lub Dyrektor Pionu Hotelowego lub osoba zarządzająca Hotelem, choćby tylko przejściowo, np. w ramach zastępstwa;
  3. Pracownik Hotelu – każda osoba zatrudniona w Hotelu Silesian na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenie, umowy o dzieło lub członek organizacji;
  4. Dziecko – każda osoba poniżej 18 roku życia;
  5. Krzywdzenie Dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę Dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka Personelu lub zagrożenie dobra Dziecka, w tym jego zaniedbywanie.

Na szkodę Dzieci mogą być popełnione wszystkie przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko Dzieciom (np. wykorzystywanie seksualne z art. 200 kodeku karnego). Z uwagi
na specyfikę obiektów turystycznych, w których łatwo można uzyskać możliwość odosobnienia, przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich terenie będą przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197 kodeksu karnego), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość – art. 200a kk);

  1. Opiekun Dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji Dziecka, w szczególności jego rodzic
    lub opiekun prawny. W myśl Standardów opiekunem jest również rodzic zastępczy;

 

  • 4. Zasady identyfikacji Dziecka przebywającego w Hotelu i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa.
  1. Przyjmując Dziecko na pobyt w Hotelu Silesian, zawsze kiedy jest to możliwe, należy dokonywać identyfikacji Dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w Hotelu.
  2. Przeprowadzenie identyfikacji Dziecka przez Personel Recepcji jest obowiązkowe w sytuacjach nietypowych i podejrzanych, wskazujących, że istnieje ryzyko krzywdzenia Dziecka.
  3. W celu identyfikacji Dziecka i jego relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w Hotelu, należy:
  4. zapytać o dokument tożsamości Dziecka i zapytać o relację Dziecka w stosunku do osoby, z którą przybyło do Hotelu lub w nim przebywa. W tym celu należy poprosić o dokument potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo do sprawowania opieki
    nad Dzieckiem (np. akt stanu cywilnego, orzeczenie sądu, poświadczenie notarialne). W przypadku braku dokumentu tożsamości można poprosić o podanie danych Dziecka (imię, nazwisko, adres, numer PESEL);
  5. w przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo Dziecka i osoby dorosłej należy zapytać o tę relację osobę dorosłą oraz Dziecko;
  6. jeżeli osoba dorosła nie jest Opiekunem Dziecka, należy zapytać, czy posiada dokument świadczący o zgodzie Opiekunów Dziecka na wspólny wyjazd osoby dorosłej z Dzieckiem
    (np. pisemne oświadczenie wyrażające zgodę co najmniej jednego z rodziców Dziecka/opiekunów prawnych);
  7. jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zgody Opiekunów Dziecka, należy poprosić
    o numer telefonu wyżej wymienionych, aby zadzwonić i potwierdzić przebywanie Dziecka
    w Hotelu z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą Opiekunów Dziecka.
  8. W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej co do okazania dokumentu Dziecka lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu Dzieciom korzystającym z Hotelu Silesian bezpieczeństwa i obowiązek taki wynika z przepisów powszechnie obowiązującego prawa.
  9. Od momentu, kiedy pojawiły się pierwsze wątpliwości, zarówno Dziecko, jak i osoba dorosła powinni być pod stałą obserwacją pracowników Hotelu i nie pozostawać sami.
  10. Dyrektor Hotelu lub Pracownik Hotelu podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji lub w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z podejrzaną osobą dorosłą w celu uzyskania dalszych wyjaśnień.
  11. W przypadku gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu przestępstwa
    na szkodę Dziecka, Dyrektor lub Pracownik Hotelu zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej pracownik stosuje się do wytycznych wskazanych przez Policjanta dokonującego interwencji.
  12. W trakcie rozmowy z Dzieckiem należy zwrócić szczególną uwagę na to, by miało ono możliwość swobodnego i nieskrępowanego wypowiadania się, w szczególności by dorosły, z którym Dziecko przebywa w Hotelu, nie udzielał odpowiedzi na pytania zadawane Dziecku. Jeśli dorosły w jakikolwiek sposób utrudnia kontakt z Dzieckiem lub wywiera na niego presję, choćby tylko swoją obecnością, wówczas należy poprosić dorosłego o opuszczenie pomieszczenia na czas prowadzenia rozmowy
    z Dzieckiem, a także poprosić o obecność w trakcie rozmowy dodatkowo drugiego pracownika Hotelu.
  • 5. Zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro Dziecka znajdującego się na terenie Hotelu lub korzystającego z jego usług jest zagrożone.
  1. Pracownicy Hotelu posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę
    na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia Dzieci.
  2. Pracownik Hotelu zobowiązany jest niezwłocznie informować Dyrektora Hotelu o każdym podejrzeniu krzywdzenia Dziecka.
  3. Interwencja prowadzona jest przez Pracownika Hotelu, który podejrzewa możliwość popełnienia przestępstwa lub może wyznaczyć do tego zadania inną osobę.
  4. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia Dziecka występuje wtedy, gdy:
  5. Dziecko ujawniło pracownikowi Hotelu fakt krzywdzenia,
  6. Pracownik zaobserwował fakt krzywdzenia,
  7. Dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem Dzieci w pokoju osoby dorosłej;
  8. Opiekun Dziecka lub osoba trzecia zgłosi fakt krzywdzenia Dziecka.
  9. W przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka przez inne Dziecko przebywające w Hotelu
    (np. na zajęciach grupowych) należy przeprowadzić rozmowę z Dzieckiem podejrzewanym
    o krzywdzenie (w miarę możliwości przy Opiekunie Dziecka) oraz Opiekunem Dziecka, a także oddzielnie z Dzieckiem poddawanym krzywdzeniu (w miarę możliwości przy Opiekunie Dziecka) oraz Opiekunem Dziecka.
  10. W razie podejrzenia, że Dziecko doświadcza ze strony innego Dziecka przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie bądź powtarzającej się przemocy fizycznej, powtarzającej się przemocy psychicznej lub powtarzających się niepokojących innych zachowaniach osoba interweniująca zobowiązana jest dodatkowo złożyć zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.
  11. W przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka przez Opiekuna Dziecka/ osobę z którą przebywa w Hotelu w formie:
  12. przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego i/lub zagrożone jest jego życie, Personel zobowiązany jest zadbać o bezpieczeństwo Dziecka i odseparować
    je od Opiekuna Dziecka/ osoby z którą przebywa podejrzewaną o krzywdzenie
    oraz zawiadomić policję pod numerem 112 lub 997;
  13. innych przestępstw, osoba interweniująca zobowiązana jest powiadomić policję
    składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa;
  14. W sytuacji podejrzenia krzywdzenia Dziecka należy uniemożliwić Dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie Dziecka oddalenie się z Hotelu.
  15. W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji należy trzymać tę osobę
    pod nadzorem min. dwóch pracowników w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych Gości.
  16. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo Dziecka. Dziecko powinno przebywać
    pod opieką pracownika do czasu przyjazdu policji.
  17. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem Dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina, naskórek), należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby Dziecko myło się oraz jadło/piło do czasu przyjazdu policji.
  18. Po odbiorze Dziecka przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać je odpowiednim organom.
  19. Pracownik oraz osoba interweniująca ma obowiązek sporządzić notatkę służbową ze zdarzenia oraz podjętych działań. Notatka może mieć formę pisemną lub mailową.
  20. Po interwencji należy opisać zdarzenie w ewidencji zdarzeń zagrażających dobru Dziecka. Ewidencję zdarzeń zagrażających dobru Dziecka prowadzi osoba wyznaczona przez Dyrektora Hotelu.
  • 6. Zatrudnianie osób do pracy z Dziećmi
  1. Wszystkie osoby pracujące z Dziećmi muszą być dla nich bezpieczne, co oznacza
    in., że ich historia zatrudnienia powinna wskazywać, że nie skrzywdziły w przeszłości żadnego Dziecka.
  2. Personel zatrudniony przez Hotel do prac związanych z edukacją, praktyczną nauką zawodu należy obowiązkowo sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Sprawdzenie osoby w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym odbywa się poprzez wydruk wyników wyszukiwania osoby w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
    z dostępem ograniczonym, który następnie dołączany jest do akt osobowych osoby sprawdzanej. Sprawdzenie należy powtarzać co roku.
  3. Wszyscy pracownicy zatrudnieni do pracy z dziećmi, w tym osoby, które mogą mieć potencjalny kontakt z dziećmi należy sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym lub poprosić pracownika o oświadczenie o braku karalności i o nietoczeniu się postępowań o czyny przeciwko Dzieciom.

 

 

 

 

  • 7. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między Personelem a Dzieckiem

 

  1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników hotelu jest działanie
    dla dobra Dziecka i w jego najlepszym interesie.
  2. Pracownicy traktują Dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec Dziecka w jakiejkolwiek formie. Pracownik realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych organizacji oraz swoich kompetencji.
  3. Pracownik jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z Dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec Dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych Dzieci.
  4. Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać Dziecka. Nie wolno krzyczeć na Dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa Dziecka lub innych Dzieci.
  5. Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących Dziecka wobec osób nieuprawnionych,
    w tym wobec innych Dzieci. Obejmuje to wizerunek Dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  6. Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia Dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Pracownikowi Hotelu i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
  7. Nie wolno proponować Dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji,
    jak również używać ich w obecności Dzieci.
  8. Każde przemocowe działanie wobec Dziecka jest niedopuszczalne.
  9. Kontakt z Dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków pracowników. Nie wolno zapraszać Dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty
    z Dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
  • 8. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników Hotelu
    do stosowania Standardów, zasady
    przygotowania tych pracowników do ich stosowania
    oraz sposób dokumentowania tej czynności
  1. Osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie pracowników Hotelu do stosowania Standardów jest Dyrektor Hotelu
  2. Pracownicy Hoteli będą mieli możliwość podnoszenia swych kompetencji związanych z zadaniami wynikającymi ze Standardów w ramach szkoleń wewnętrznych
  • 9. Postanowienia końcowe
  1. Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie ocena Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami, a wnioski
    z przeprowadzonej oceny zostaną udokumentowane na piśmie.
  2. Standardy podlegają udostępnieniu na stronie internetowej www.silesianhotel.pl, a także zostaną zamieszczone w Recepcji  Hotelowej, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla Dzieci.
  3. Standardy wchodzą w życie z dniem 15 sierpnia 2024 roku.

.

Dyrektor Generalny

Ilona Latos